onsdag 11 mars 2015

Matkultur - åk 8

Matkultur - 3 x 110 minuter i HKK 


Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem samt göra det med viss anpassning till aktivitetens krav
Eleven kan hantera, tillaga och förvara livsmedel och redskap med viss anpassning till aktivitetens krav.
Eleven väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö (HEM).
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
Eleven väljer tillvägagångssätt och planerar måltider utifrån individuella behov av energi och näring, samt hur måltiden komponeras efter olika behov med viss anpassning till aktivitetens krav.
I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och redskap på ett i huvudsak fungerande och säkert sätt.
Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider sätt samman och anpassas till individuella behov

Tillfälle 1 
Syfte: Visa att du kan planera och tillaga måltider för olika situationer och sammanhang (HKK, Lgr 11). Konkret  i arbetsområdet: Planera och arrangera måltid utifrån en annan kultur.

Bestäm i gruppen vilket land ni vill arbeta med.
Vad ska göras: Planera tillsammans i grupp en måltid som kommer från landet ni vill jobba med. Tänk på religion, historia, växtlighet mm när ni planerar. Tänk även på metoder och tiden. Behöver ni träna på någon metod innan? och hur lång tid tar varje moment?
Måltiden får max kosta 20:- / person

Ni använder prisberakna.se
och gör en fullständig inköpslista som ni skriver ut och ger läraren eller mailar. Ibland kan man behöva komplettera med mer information, tex vilken färg på pakrikan har ni tänkt osv. Tänk på att allt ni behöver använda ska stå med på listan, kryddor, matfett, bakplåtspapper osv.

Tillfälle 2
Syfte: Visa att du kan planera och tillaga måltider för olika situationer och sammanhang (HKK, Lgr 11). Konkret  i arbetsområdet: Planera och arrangera måltid utifrån en annan kultur.

1.       Du/ni tillagar den mat ni planerat och lägger upp den samt dukar fint. Ta kort på maträtten
2.       Bedöm maten sensoriskt på postitlappar skriv:

                  ·         Utseende
                  ·         Doft
                  ·         Smak
                  ·         Konsistens 
3.        Fäst lappen på inköpsplanen och lämna till din lärare. Dessa ska du sedan använda när du arbetar vidare på svenskan och där ska du skriva en recension.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar